The year of 2024 será lembrado como um marco no setor automobilístico, especialmente para os fãs da Volkswagen.
After 34 years old history, the German automaker announced the end of production of the engine VR6, an engineering gem that left its mark on iconic models such as Golf, Passat, Jetta and even in the rebirth of beetle.
With 1.87 million units produced, this revolutionary engine has also found its place in vehicles from other brands, such as the Porsche Cayenne, the van Mercedes-Benz Vito and even trailers of Winnebago.
Developed in 1990, the engine VR6 was inspired by pioneering concepts from the Italian Lancia, mas com uma abordagem única que uniu as vantagens de motores em linha e em V.
Seu nome deriva do “V”, which represents the V arrangement of the cylinders, and the “R”, de “Reihenmotor” (motor em linha, em alemão).
Essa arquitetura inovadora apresentou um 15 degree angle between the cylinder banks, an extremely compact design that allowed its application in smaller vehicles without compromising performance.
Unlike traditional V engines, which have angles between 45 and 90 degrees, o VR6 conseguiu combinar os cilindros em um único bloco, economizando espaço e reduzindo custos de produção.
O motor VR6 pode ter chegado ao fim, mas sua história será contada por gerações.
E você, que vive essa transição entre o passado e o futuro, tem o privilégio de testemunhar um capítulo importante da indústria automobilística. Long live VR6!